Znaki firmowe istniały od zawsze

W starożytności i średniowieczu ludzie, którzy chcieli zareklamować swoje usługi, nie mieli do dyspozycji takich technologii, jak my obecnie. Wykorzystywali oni wówczas inne metody, takie jak napisy lub obrazki kłute w kamieniu wskazujące kierunek, egipskie papirusy jako plakaty, szyldy nad sklepami czy zwyczajne krzyki w celu rozreklamowania towarów. Ważnym wydarzeniem było wynalezienie druku, kiedy to większą rolę zyskał projekt ulotki i plakaty. Z biegiem lat rosła potrzeba właścicieli firm, aby wyróżnić się na tle konkurencji i podkreślić tożsamość marki. Przełom XIX i XX wieku to rozkwit logo firmowych na świecie.

Logo dla firmy i jego rola

Logo to forma graficzna, której zadaniem jest wizualna reprezentacja firmy. Jest formą wizytówki, z nim klienci identyfikują markę czy decydują o skorzystaniu z usług danej firmy. Zdecydowanie nie jest jedynie „atrakcyjnym znaczkiem” – to przekaz o wartościach marki, wpływający na skojarzenia i odczucia odbiorców. Logo dla firmy powinno więc przyciągać uwagę i zapadać w pamięć, będąc jednocześnie unikalnym, prostym i wyrazistym. Tworzenie projektu logo dla firmy wymaga wiedzy, doświadczenia i pomysłowości, bo stworzenie prostego, acz genialnego logo firmowego, które będzie wpływać na podświadomość klientów, to zadanie dla profesjonalistów.

Uniwersalność i ponadczasowość

W tworzeniu logo aspektem, którym z pewnością nie warto się kierować, są obowiązujące na daną chwilę trendy. Logo firmowe to element, który ma służyć marce przez długie lata i budować zaufanie oraz renomę. Sukces logo zapewni uniwersalność projektu.

Klienci stali się świadomymi konsumentami, którzy często wybierają droższe marki ze względu na lepszą jakość. Logo dla firmy pełni rolę wyznacznika wartości firmy i w założeniu powinno przywoływać na myśl pozytywne skojarzenia, np. widząc „złote łuki” w McDonald’s myślimy o ulubionym Big Macu czy słodkim McFlurry, a logo Gucci kojarzy nam się z ekskluzywnością i drogimi ubraniami. Inwestycja w projekt logo dla firmy to inwestycja w dobrą opinię i rozpoznawalność w branży.

Znane firmy, legendarne logo

Firma Nike rozpoczęła działalność w 1971 roku, a jej logo zostało stworzone za jedyne 35 dolarów przez Carolyn Davidson. Inspiracją była grecka bogini Nike, symbolizująca szybkość i zwycięstwo. Charakterystyczna łyżwa stała się na tyle popularna, że w 1995 roku wyparła logotyp i reprezentuje firmę jako sygnet.

Kultowe logo Coca-Cola zaistniało po raz pierwszy w 1886 roku, zmieniając się na przestrzeni lat. Cechuje je charakterystyczna czcionka Spencerian, z finezyjnymi zwojami i zawijasami. W 1950 logo to zyskało dominującą czerwień, a obecnie znane nam z butelek zostało zatwierdzone w 2007 roku. Nawet wszystkim znany McDonald’s zyskał swoje słoneczne łuki dopiero w 1960 roku, przy czym pierwsze logo z 1940 roku było całkowicie odmienne.

Wiele można by powiedzieć o logo dla firm w motoryzacji, gdzie koncerny stale ulepszają i unowocześniają swoje symbole. Znana nam dobrze niebieska elipsa Forda miała premierę w 1927 roku, Volkswagen pierwsze logo zaprezentował w 1937 roku, a Mercedes-Benz swój pierwszy znak firmowy stworzył w 1902 roku, choć do obecnego logo z 2011 roku prowadził proces z wieloma zmianami.   

Korzyści posiadania logo dla firmy

  • Unikalność i rozpoznawalność – logo zapewnia wyróżnienie się z tłumu, czyli innych firm w branży
  • Profesjonalny wizerunek – każdy, kto zakłada firmę powinien pamiętać, że logo dla firmy jest jak wizytówka – świadczy o profesjonalizmie firmy, której zależy na budowaniu wizerunku i identyfikacji wizualnej
  • Zdobywanie klientów – reklama jest drogą do serca odbiorcy. Klienci kojarzą firmę z jej logiem, budują na jego podstawie opinie i skojarzenia. Atrakcyjne i pozytywnie kojarzące się logo wpłynie pozytywnie za sprzedaż usług i produktów
  • Budowanie tożsamości – tożsamością możemy określić zestaw stałych cech, z którymi jesteśmy kojarzeni i przez lata pozostają niezmienne. Taką rolę pełni logo dla firmy, kreując dla niej określony wizerunek ponadczasowym znakiem graficznym
  • Uniwersalność – logo powinno być łatwe do umieszczenia w różnych miejscach: na samochodzie, wizytówkach, stronie internetowej, koszulkach czy projekcie ulotki

Biorąc pod uwagę, jak ważne jest logo dla firmy, nie warto tworzyć go na kolanie. Inwestycja w logo to inwestycja w sukces firmy, dlatego warto zlecić stworzenie projektu logo profesjonalistom na robimylogo.pl. Znajdziemy tam wiele pakietów logo do wyboru w niskich cenach, jak również inne usługi, np. projekt ulotki czy projekt wizytówki. Dobre logo to użyteczność i prostota!